Jak funguje krokoměr?
Autor materiálu: Miroslav Staněk, Ph.D.
Materiál je vhodný pro předměty:
Materiál je určen pro technologie:
Popis materiálu
Doporučené předchozí znalosti
Aktivita navazuje na fyzikální výklad (nebo mu může předcházet) o měření zrychlení. Jeho hluboké pochopení však vůbec není zapotřebí, k této úloze stačí opravdu jen málo skutečně „fyzikálních“ znalostí, tak jak se tradičně k pojmu zrychlení ve školách vážou.
Téma
Aktivita zařazuje základní fyzikální koncept – zrychlení – do souvislostí s běžně známou a široce využívanou aplikací mobilních telefonů. Téměř každý „chytrý“ mobilní telefon je vybaven integrovaným akcelerometrem. Tento senzor čte hodnoty zrychlení ve třech osách, což mj. slouží například k tomu, že pozná, jak má překlopit displej, pokud pootočíme mobilním telefonem.
Integrovaného akcelerometru ale využívají i jiné široce rozšířené aplikace. Jednou z nejpopulárnějších a nejběžnějších je počítadlo vykonaných kroků, které bývá často rozšířeno o mnohé další prvky a hraje pak často i roli jakéhosi trenéra či fitness kouče. Tato úloha vysvětlí žákům, jak mobily v kapsách rozpoznávají, zda jejich majitelé sedí, jdou, nebo běží.
Cíle
Cílem úlohy je seznámit žáky s použitím integrovaného telefonního měřicího senzoru zrychlení, zjistit, jak telefon měří akceleraci (a jakými směry dokáže tuto veličinu monitorovat), a prostřednictvím měřicího software, ve kterém budou sledovat a vyhodnocovat naměřená data, sestrojit algoritmus, který převede graf měření zrychlení při otřesech telefonu na informace o počtu těchto otřesů.
Data ze senzoru zrychlení budou využita jako vstupy algoritmu „počítadla kroků“. Vytvoření jasně pojmenovaných proměnných, jež reprezentují různé typy dat, a provádění operací s jejich hodnotami.
Video
Vytvořeno v projektu
Podklady ke stažení
Pro stažení dokumentů se prosím přihlašte. Pokud ještě nemáte účet, zaregistrujte se.